♥  Välkommen till gökboet ♥

Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Här kommer receptet

Av ♥ Monica ♥ - 28 mars 2011 17:13

Någon av mina bloggvänner ville ha receptet på gulaschsoppan så här kommer det.....


Gulaschsoppa

4 portioner


300gram köttfärs

1 chorizokorv

2 gula lökar

3 paprikor i olika färger

smör

1/2 dl tomatpure

1 tsk kummin

1 liter köttbuljong


Röra

2 dl lätt creme fraiche

1 pressad vitlöksklyfta

1/2 dl hackad persilja

Gör så här:

Skär korven i små bitar.Skala och hacka löken.Kärna ur och hacka paprikan.Bryn köttfärsen i smör i en gryta så att den blir smulig.Rör i korv,lök, och paprika och låt det fräsa någon minut.Rör i tomatpuré och kummin.Häll på buljongen.Låt det koka 10-15 minuter.Smaksätt creme fraiche med vitlök och persilja.Servera soppan i stora skålar och rör i vitlöksröran.

Knäckebröd är gott till.


******************************************

Den utlovade snön behagade komma när vi var på kalaset i Valunda och det snöade mest hela kvällen.Nu är det mesta borta som kom,men fy så onödigt det var.Vårvärmen har inte infunnit sej här än,men hoppas att det inte ska dröja så länge till.


Ikväll är den stora tv-kvällen för mej,börjar titta klockan sju och sen sitter jag  tills klockan tio innan det är dags att stänga av och lägga sej.Kvällsfikat vid halv åtta som vanligt förstås,det är så mysigt att göra i ordning kaffe och ett par goda mackor och sen sätta sej tillrätta och titta på *Halv åtta hos mej*.


Avslutar även detta inlägget med en bild......


Min vackra orkidé som jag fick av min allra bästa vän BIRGITTA när jag fyllde 62 år...den finns kvar ännu,men just nu vilar den från blomning.

******************************* 

 
 
Cina

Cina

28 mars 2011 17:50

Ja du det är mer vinter än vår tycker jag!
Svinkallt blåser det.
O inatt varnade dom för att det ska komma snö här.
Och det vill man ju inte alls ha.

Ha en fin måndagskväll!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

29 mars 2011 06:57

Tar gärna emot receptet( tack).Jag hoppas att det är färdigt snöat för denna gång och att den riktiga värmen behagar att komma
Ha en bra dag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Wickie

Wickie

29 mars 2011 11:37

Hej!
Vad gott det låter! Kanske ska prova någon dag. Du har alltid så fina blommor. Orkideér är det aldrig någon idé att jag provar de tål inte mitt vatten i kombintaion med vanskötsel ;-) Porslinsblommor klarar sig bättre!
Må gott!
Wickie!

http://motmalet.blogg.se

 
kristina

kristina

29 mars 2011 21:19

Tack snälla för receptet!
Ha det så gott och kram på dig!!!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ♥ Monica ♥ - 4 augusti 2016 17:18

Dags för en liten uppdatering här på bloggen.   Igår var vi i BASTA KVARN med BERNDT OCH CHRISTINA.....trevligt naturligtvis,men vi var omgivna av getingar och det var ju mindre trevligt. Idag har vi varit i KIVARP utanför HABO och fikat.....äv...

Av ♥ Monica ♥ - 2 augusti 2016 13:38

Halloj! Då var det tisdag och idag har vi varit i Jönköping en sväng.Vi har köpt nya persienner till sovrummet.......en viss liten kissekatt som heter SIGGE har gått illa åt dom gamla. Vi åt på RAGGMUNKEN och det blev raggmunk med fläsk och lingo...

Av ♥ Monica ♥ - 1 augusti 2016 10:17

Nu är vi hemma igen från vår semestervecka i Skåne.Vi har haft en bra vecka både vädermässigt och trevligt.Skåningarna är väldigt trevliga och tillmötesgående.Dom önskade alltid fortsatt trevlig dag när man hade handlat eller varit på restaurang,det ...

Av ♥ Monica ♥ - 22 juli 2016 10:48

Det är över tre år sen jag tog en bloggpaus och då trodde jag inte att pausen skulle bli så lång.Nu tänkte jag återuppta bloggandet,men kanske inte varje dag.Vi får se. I morgon blir det en semesterresa till Trelleborg så då blir det ett uppehåll n...

Av ♥ Monica ♥ - 16 juni 2013 20:52

   

Presentation

Jag frågar.....du svarar

Har du varit på semester nu i sommar
 Ja
 Nej

Mina bloggvänner

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Du frågar...jag svarar

6 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Översätt bloggen

Sök i bloggen

Hur mycket är klockan?


Skapa flashcards